COVID-19 (Coronavirus)
Coronaviruset omfattas av paketreselagen, på samma sätt som naturkatastrofer, epidemier mm.
Paketreselagen säkrar att du som resenär inte gör förlust, när du köpt en paketresa som på grund av ovanstående, blir ändrad eller inställd.
Detta betyder att du som köpt en resa till ett land, dit resan inte längre kan genomföras, är berättigad att få tillbaka hela resans pris alternativt det inbetalda beloppet.
Man kan dock inte få kompensation för ev egna omkostnader, såsom tågbiljetter , mediciner eller förlorade semesterdagar mm.
Kan resan genomföras med enstaka ändringar, vilka inte är att betrakta som väsentliga, kommer det att ske en kompensation för den del av paketresan som är berörd.
Önskar du som resenär att häva köpet av resan, så kan detta ske om förhållandena på resedestinationen medför att en väsentlig del av paketresan inte kan genomföras i enlighet med reseprogrammet.
Skulle detta inte vara gällande, kan du givetvis avboka en resa i enlighet med de normala avbeställningsreglerna för en paketresa.
När man talar om att avråda från en resa i samband med ett virus som corona, är det försiktighetsprincipen som gäller, då händelseutveckligen kan ändra sig snabbt, ofta från dag till dag. Eventuellt inställande av resa kommer därför ofta nära inpå avresan.
Vi håller oss hela tiden uppdaterade och följer utvecklingen noga, så vi kan ge våra resenärer den bästa rådgivningen. Man kan som kund därför tryggt fortsätta planera sina framtida resor.
Avbokning av resor före 31 / 8-2020
UD avråder alla icke nödvändiga resor (Orange)
Som utgångspunkt har kunden rätten att avboka kostnadsfritt om UD avråder resor till rese destinationen på tidpunkten för resan.
Detta är försiktighetsprincipen eftersom UD kommer att uppdatera sina reseguider varje torsdag. Vår avbokning av resan kommer därför att äga rum 2-3 veckor före den planerade avresedagen - såvida vi med säkert vet att resedestinationen inte accepterar gäster.
UD tillåter resor
Om en resedestination är borttagen från listan över länder som UD avråder att resa till så skall resan genomföras.
I princip finns det inget undantag från denna regel. Om kunden har problem med att resa av hälsoskäl måste avbokningsförsäkringen användas.
Avbokning av resor efter 31/8
UD avråder alla icke nödvändiga resor (Orange)
Försiktighetsprincipen kvarstår. Detta innebär att kunden i princip måste avvakta situationen.
Därför kan kunden inte avboka en resa och få tillbaka pengarna.
Om kunden fortfarande vill avboka resan kommer det att bli en avbokningsavgift. Kunden måste kontakta sin resekonsult för att få information om denna avgift, eftersom det beror på möjligheten att få återbetalning för uppehälle, flyg etc. Se även under rubriken "Uppskjutande av resor efter 31/8 till 2021/22"
Rekommendationen är därför att kunden väntar på information från UD.
UD tillåter resor
Om en resedestination är borttagen i listan över länder som UD avråder att resa till, skall resan genomföras.
Om kunden fortfarande vill avboka resan kommer det att bli en avbokningsavgift. Kunden måste kontakta sin resekonsult för att få information om denna avgift, eftersom det beror på möjligheten att få återbetalning för uppehälle, flyg etc. Se även under rubriken "Uppskjutande av resor efter 31/8 till 2021/22"
Rekommendationen är därför att kunden väntar på information från UD.
Uppskjutande av resor efter 31/8 till senare på året
Denna uppskjutning av resa kan göras för det belopp som krävs av leverantören och flygbolaget.
Vår normala ändringsavgift bortfaller.
Uppskjutande av resor efter 31/8 till 2021/22
Vi tar här ut en ändringsavgift på 10 % av resans pris - dock högst 2.100 sek. per resa/person.
Om det finns kostnader i samband med uppskjutandet av resan måste dessa läggas till ovanstående avgift.
/26 juni 2020